Performance & komfort i skjønn harmoni

Beneteau har lansert to spennende nyheter i First-serien, med banebrytende egenskaper.

Beneteau inngikk tidligere et partnerskap med Seascape, som resulterte i at Seascape sine modeller ble relansert som First 14, 18, 24 og 27. Nye First 36 er den første modellen som er utviklet gjennom partnerskapet, og som allerede har vunnet en rekke utmerkelser.

– Nå har Beneteau fått rendyrket First-serien, noe de har lykkes svært godt med, og du kan ikke sammenligne de nye First-båtene med de tidligere. De har klart på beholde First-DNA-et med lekkert interiør, men det har skjedd ekstremt mye på vektbalanse og seilegenskaper. Nye First 36 er en performance racer – og cruiser. En helplanende båt som de foreløpig har logget i 20,5 knop. Dette er en 36-foter som veier 4,8 tonn, men som samtidig har komfortelementer med seg. Volumet og størrelsen kan sammenliknes med den gamle bestselgeren First 40.7. Det er en vanskelig kombinasjon som nye First har høstet mye oppmerksomhet for, forteller Christian Lund hos importør Nautic Norway.

Han melder om en prislapp på rundt 3,7 millioner kroner, seilbar, godt utstyrt og levert i Norge. Nautic har allerede solgt en båt med levering i november, og neste år har importøren sikret seg to ledige båter for det norske markedet.

First 36 har også bokomfort med tre lugarer, seks sengeplasser, toalettrom, en godt utstyrt bysse, stor cockpit med bord og flere smarte og praktiske løsninger for seileren.

– Du føler ikke at du er om bord i en så lettbygget båt. Det er mye volum under dekk, spesielt med tanke på at dette er en performance-seiler. For eksempel kan du slå opp dobbeltkøyene i midtlugarene for å få stuveplass, og i cockpit kan du forlenge sittebenkene eller ta elementene på land når du skal seile regatta. Flere av elementene går igjen fra tidligere First-modeller. First 36 får også løygang nesten fra borde til borde med mulighet til å trimme for hånd eller bruke vinsjene.

Større søster

Beneteau har også lansert First 44, som fikk mye oppmerksomhet under både Cannes Yachting Festival i september og boot Düsseldorf tidligere i år. – Dette er en gentleman performance cruiser. Her er naturlig nok komforten satt høyere, samtidig som at seil- egenskapene er i toppsjiktet. Blant annet får du vannballast på hver side akter som opsjon. På et par minutter har du 300 liter på en av sidene, forteller Lund entusiastisk.

– Denne nyheten bygger videre på flaggskipet i serien, First 53. Den kommer med tre kabiner, to toalettrom, L-formet bysse, kartbord og en stor salong. I tillegg får du flere tilvalg som karbon og performance-versjon for å nevne noe. Unikt er også at Beneteau bruker 100 % fornybar resin, og fra september vil de bruke iroko og ikke lenger levere teak på sine seilbåter. Oceanis 30.1 kan også leveres med elektrisk drivlinje, og First 44 kan leveres som hybrid. Det er et stort miljøfokus hos Beneteau om dagen, og det viser seg veldig bra i denne båten. Nå blir det altså enda mer bærekraftig å seile.