Sykler på sjøen: Dette må oppleves! Merk at det er påbudt med flyteplagg på SUP, og såklart ikke optimalt å bruke oppblåsbar redningsvest om du skulle gå rundt.
Gir sjølivet en ny dimensjon
Med Red Shark Bikes har du hele skjærgården som landevei. Bonusen er vind i håret, mosjon og en helt spesiell natur- og frihetsfølelse. Vi har testet.
Den siste vannleka er så absolutt ikke oppfunnet. Nå mener riktignok Red Shark Bikes alvor med at dette slett ikke er noe leketøy, men snarere også et treningsapparat på sjøen. Etter å ha testet syklene i noen dager kan vi – og de som har fått prøve – trygt bekrefte at du både får puls og brenner kalorier.
Den store fordelen med at sykkelen er bygget rundt et ståbrett er stabiliteten det gir, og ikke minst at du ikke behøver å sykle for å holde oppdriften
For alle
Red Shark Bikes er utviklet i Spania av gründer og industridesigner Josep Rubau. Hans passion er familie og venner, sykling og havet. Sluttresultatet er intet mindre enn et solid ståbrett, eller SUP om du vil, med propell, ror, sykkelsete og -styre. Ståbrettet pumpes opp med elektrisk eller manuell pumpe til 11-13 PSI, og underveis i prosessen fester du seteseksjonen og styret. Hele kittet kommer i transportbag og monteringen tar cirka ti-femten minutter.
Den store fordelen med at sykkelen er bygget rundt et ståbrett er stabiliteten det gir, og ikke minst at du ikke behøver å sykle for å holde oppdriften. Brettet er overraskende stabilt å entre, og alle fem personer vi lot teste brettet syklet på første forsøk uten å være i nærheten av å kantre.
– Med disse kan alle sykle på vannet. De egner seg egentlig fra 10 til 100 år, men hovedkundegruppen er nok voksne som ønsker å kombinere trening med flotte naturopplevelser på vannet. Dette gir en unik frihetsfølelse, forteller nybakt importør, Lars-Erik Solvang i Allbåt AS i Leangbukta. Han er også importør for Bavaria motor- og seilbåter, samt finske Quarken. Red Shark Bikes ble for første gang vist i Norge under Tønsberg Boatshow i mai og senere i showrommet i Leangbukta Maritime Senter.
Vekker oppmerksomhet
– Jeg og vi har testet syklene mye. Og jeg skal love deg at vi får mye oppmerksomhet. SUP har jo nærmest tatt av ute i skjærgården de siste årene, og dette er noe helt nytt og spennende. Å kunne sykle rundt gjør at du får en mye større radius å bevege deg på også. Blir du sliten setter du bare beina i brettet. Vi har også sittet en person på brettet mens andremann har syklet, og det gikk helt fint, forteller Solvang.
For Norge konsentrerer Allbåt seg om de to hovedmodellene Enjoy og Fitness. Førstnevnte har en oppreist sittestilling med tradisjonelt styre, polstret sete og blir levert med to typer propeller. Fitness-modellen har bukkehornstyre, performance-sete, oppbevaringsnett på rammen og leveres med fire ulike propeller for ønsket ytelse. Enjoy koster 39 500 kroner, mens Fitness har en pris på 42 900 kroner, begge inkludert trillebag og ekstra propeller.
En spesiell opplevelse
Følelsen av å sykle i eget tempo på et flytende brett rundt holmer og skjær er vanskelig å beskrive på trykk, men at dette er noe helt spesielt er det ingen tvil om. Det er en stor fordel at brettet er såpass stabilt, og samtidig føles det ganske lettdrevet gjennom sjøen. Uten at vi har testet, finnes det flere «sjøsykler» på markedet, blant annet med foilteknologi og med elmotor. Vi er i alle fall ikke i tvil om at vi vil se flere syklende rundt i skjærgården i tiden fremover.
NORDENS STØRSTE BÅTSENTER
Leangbukta i Asker
NORDENS STØRSTE BÅTSENTER
ASKER // LEANGBUKTA