Smidig skjærgårds-commuter

Nordkapp utvider serien av styrhusbåter med Coupe 830, bygget på samme skrog som Noblesse 830. Det gjør de smart i.

Prøvekjøring hentet fra Båtens Verden

Det blåser stiv kuling i Kosterfjorden, og vi er klare for å få en smaksprøve på Nordkapps splitter nye commuter. Forholdene bør være så å si ideelle for et av bruksområdene til båten. Dette er en båt med midtstilt hytte med walk-around, og to nokså brede skyvedører på hver av sidene. Båten deler skrog med daycruiseren Noblesse 830, og er cirka 80 centimeter kortere enn sin storesøster Coupe 905 (tidligere Gran Coupe), men bare seks centimeter smalere. De to båtene i Coupe-programmet er imidlertidig nokså forskjellige, med hver sine egenskaper.

Mens 905 har bakdør mot akterdekket, er 830 mer lukket med U-sofa innvendig i styrhuset, samt to brede skyvedører ved fører- og co-førerposisjonen. Fordelen er nettopp at du får en intim U-sofa med plass til fem personer, som med tilhørende bord kan bli spiseplass for to-fire personer.

Fra badeplattformene er det enkel adkomst til akterdekket – som har mulighet for to sofaer mot hverandre for seks personer – og der bordet fra hytta kan benyttes. En fiffig detalj er at sofaen mot styrhusveggen har et beskyttelsestrekk som «gjemmes» bak ryggen, slik at du slipper løse trekk og gir enklere bruk. Vi liker også godt at Nordkapp har laget slike trekk både for den andre sofaen akter, samt til solsengen på fordekk, slik at du slipper å stuve bort selve putene. Coupe 830 kommer ikke med akterkalesje, men med solseil både over akterdekket og fremme i baugen.

Akterdekket kan også med enkle grep få mer fri dørkplass ved å felle ned benken mot styrhuset, samt løfte ut sofamodulen med et par bolter og settes på land. Smart om båten skal benyttes til fiske eller transport, for eksempel.

Coupe 830 er i likhet med sine søsken designet av Nordkapps «husdesigner» Espen Thorup. Da dukker det som regel opp noen s-i-ermet som bidrar til å gjøre båtlivet mer komfortabelt. I denne nye båten finner vi et eksempel i baugluken, som er dyp for fendere og tauverk. Her kommer båten med et nett som både tørker tauene, samt gjør de enklere å få tak i uten å måtte legge seg på alle fire.

Åpent og luftig: Layouten er åpen ned til kabinen, og to store skyvedører, samt takluke, bidrar til en luftig atmosfære i styrhuset.

Flerbruksbåt

Coupe 830 er en typisk skjærgårdscommuter til og fra landstedet, badeplassen eller til den store ekspedisjonsturen. Da kommer de brede skyvedørene på hver sin side godt med, og det samme et kryssholt plassert vis-a-vis førerplassen. Sammen med nedfelte dollbord gjør det båten enklere å håndtere for en person. Det er også godt med griperekker på sturhustaket.

Om bord i vår testbåt finnes et standard kjøresete med sitte- og ståstilling, men om vi skulle benyttet båten til langturer ville vi vurdert en oppgradering til et sete med demping. Utover det er førermiljøet upåklagelig med mulighet for to Garmin-plottere på hver 12 tommer i riktig synsvinkel, ergonomisk plassert gir/gass og justerbart ratt. Sammen med strømbrytere i ryddig oppsett, rødt nattlys og dempede farger på selve dashbordet må vi kunne si at dette er blitt en påkostet førerposisjon, spesielt i denne klassen å være. Et pluss er også at den har to separate stoler i fartsretning, og ved co-førerposisjonen er det trådløs ladning for mobil.

De to skyvedørene kan låses i to trinn slik at du får lufting, og det samme får du fra en stor, elektrisk takluke som nesten gir åpen himmel for hele styrhuset. Sikten fra førerplassen er god, også akterover og til sidene, spesielt takket være det store bakvinduet i hytta.

Under dekk: Skrogvinduer og lyse materialvalg gir en eksklusiv følelse også under dekk. Toalettrommet er jevnstort med toalettrommet til storesøster 905.

Boelementer som ikke er i veien

I tillegg til å være en kjøre- og transportbåt har også Nordkapps nyhet boelementer i både førerhuset og under dekk. Under førerstolen finnes kjøleskap på 49 liter og du kan i tillegg få kjøleskuff. Ved å vippe frem co-førersetet får du en liten bysse med vask og et gassbluss, og takket være Webasto Evo 40 får du både varm luft, avrimer – og varmtvann i løpet av maks tretti minutter. I salongen sitter du høyt nok til å se ut, og ved å vippe ryggen til co-førersetet får du en sitteplass og vinkel til i salongen. Det er også mulig å gjøre om salongen til en liten dobbeltseng.

Under dekk det god overnattingsplass til to voksne, med skrogvinduer mot sjøen og lufteluke i taket. Toalettrommet er jevnstort med Nordkapp 905, også her med vindu i skroget, delikate materialer og en god romfølelse til å være en båt på 8,30 meters lengde.

Ikke bare for fart: Coupe 830 har også fått komfortable løsninger for late dager på sjøen – som en behagelig solseng for to på fordekk.

Trygg i sjøen

Coupe 830 er godkjent for inntil 400 hk. fra Mercury. Anbefalt motor er fra singel 300 hk. og opp til 2×200 hk. eller Mercurys nye V10 på 400 hk. Vi har kjørt båten med to Mercury Verado 200 hk., og med disse når vi en toppfart på like oppunder femti knop. Med 300 hk. vil trolig båten gjøre like over førti knop på maks. Båten har ingen overraskende planingsterskel, og trives spesielt godt fra 20-40 knop. I 28 knop måler vi et forbruk på cirka 1,70 liter per nautiske mil og 1,77 liter i 36 knop.

Skal du kjøpe en styrhusbåt og er opptatt av støynivå og vibrasjoner bør du prøvekjøre, og gjerne i litt grov strømsjø. Ofte skiller det mye mellom de ulike alternativene, og kanskje spesielt på båter med utenbords motor. Forholdene denne dagen var perfekte for å gjøre opp en mening om nettopp dette temaet, og her scorer båten over snittet bra for sitt segment og prisklasse. Det er tydelig at det er gjort en jobb med isolering, spesielt av lyder fra skroget og fra den åpne kabinen – samtidig som at det er få ulyder fra innredningen. Dette er så absolutt en båt vi kunne kjørt lange strekker med. Kjøreegenskapene fremstår som forutsigbare, trygge, men samtidig lekne nok til at den kan legges godt over i sving og kjøres aktivt. I alt oppleves båten som større enn det skroglengden skulle tilsi. Nordkapp Coupe 830 lever opp til å være en allsidig skjærgårdscommuter.