Zipwake øker komforten og sparer drivstoff

Bytter du ut de tradisjonelle trimflapsene med helautomatiske interceptorer fra Zipwake kan det spare drivstoff og gi deg en «ny» båt.

Flere tusen norske båter går med svenske Zipwake i dag, og systemet installeres av båteiere selv så vel som verksteder og på fabrikk hos båtprodusenter som Askeladden. Snart ti år har gått siden Zipwake først ble introdusert i markedet.

– Navnet Zipwake spiller på at god trimkontroll reduserer hekkbølgen. Båteiere får en båt som reduserer planingsterskel automatisk og retter opp sideveis roll uten behov for stadige justeringer. Når det er sagt vil mange ønske å kunne justere disse egenskapene manuelt også. Det løses enkelt ved et langt trykk på AUTO-knappen for manuell modus. Da kan vrihjulet nyttes til å legge båten over mot babord eller styrbord, og den innfelte scrolleknappen til å presse baug ned eller legge båten bakpå. For interesserte er det også mulig å justere ønsket effekt ved ulike knophastigheter manuelt. Vi slår gjerne av en båtprat om ikke manual eller Zipwake.com gir svar, forteller markedssjef og selger Valentin Svelland hos distributøren ProNav.

Zipwake er interceptorer som via et enkelt panel kan justeres manuelt eller automatisk.

Et viktig poeng med Zipwake er at systemet er laget for å være helautomatisk fra bunn av. «AUTO-modus» gjør at du som båteier slipper å justere manuelt – og heller kan ha full fokus på selve navigeringen. Redusert drivstofforbruk og mer behagelig gange er en bonus.

Henrik Kuhlman (Zipwake) og Valentin Svelland (ProNav AS, norsk importør) viser fram Zipwake Integrator Module under Båter i sjøen.

For alle båter

Zipwake passer fra små fritidsbåter (Series S) til større yrkesfartøy opp til 100 fot (Series E).

– På båter større enn dette eller som har et fartpotensiale på over 60 knop, ønsker vi en nærmere dialog før vi konkluderer på løsninger, forklarer Svelland.

Både forhandlere og importør ProNav gir veiledning i valg av riktig Zipwake-oppsett for det enkelte fartøy, men gode svar fordrer bilder av båtens akterspeil, helst med tommestokk langs nedre kant slik at dimensjonene kan tolkes riktig.

Zipwake har også startpakker for integrasjon mot kartplotter og skjult montering. Integrasjonsmodulen, som da erstatter kontrollpanelet, kan likevel utvides med en plasseringsvennlig minikontroller som lanseres denne våren. Med markedslederen Zipwake har man mange valgmuligheter!

Enkel installasjon

– Veldig mange gjør installasjonen selv takket være Zipwakes gode veiledning og manualer. Startpakkene fra Zipwake inneholder en komplett installasjon inklusive to stykker interceptor-klosser for montering på akterspeil og tilhørende kontrollpanel, kabler og skruer, forteller Svelland.

Det er selvfølgelig også mulig å få Zipwake montert av en forhandler.

– Opplagstid er Zipwake-tid! Når båten ligger på land er en fantastisk fin anledning til å inspisere skroget, ta mål og fotografere akterspeilet, og ikke minst utføre selve installasjonen før båtsesongen står for dør, forklarer Svelland.

I Leangbukta Maritime Senter er det AB Marine, med lang fartstid i bransjen, som forhandler Zipwake. De vil kunne gi gode råd for akkurat din båt, og har god støtte i importør og produsent i prosessen.

– Det er enkelt å gi båten sin en solid oppgradering til Zipwake når gamle flaps er modne for utskiftning, og timingen nå før årets sesong er perfekt, avslutter Svelland.